Enciclopedie

Carbonul

Petrolul

Benzenul

Suflatorul Oxiacetilenic

Poluarea cu hidrocarburi

Instalatie de epurare

a aerului cu continut de hidrocarburi


Carbonul

Carbonul are simbolul C, element crucial al existentei organismelor sicare are mai multe aplicati industriale. Numarul atomic al C este 6; elementul este in gr. a IV al sistemului periodic al elementelor.
Proprietati: Greutatea atomica a C este 12,01115. Cele 3 stari naturale ale carbonului sunt- diamantul, granitul si carbonul amortiu -ele sunt solide cu o temperatura de topire extrem de ridicata sisunt insolubile in toti solventii la temperaturi normale. Proprietatile fizice ale celor 3 tipuri de C nu prea difera din cauza diferentelor in structura cristalina. În diamant, cel mai dur material cunoscut, fiecare atom este in legatura cu alti 4 atomi intr-un schelet 3D, granitul consista in legaturi saptamânale de straturi de atomi care sunt aranjati in hexagon. C amorfiu este caracterizat de un grad scazut de cristalinitate. C amorfiu pur poate fi obtinut prin incalzirea zaharului la 900 grade in absenta aerului. C are abilitatea unica de a face legaturi cu alti atomi de C pentru a forma, lanturi si inele complexe. Aceasta proprietate duce la un numar aproape infinit de compusi ai carbonului cel mai comun element fiind cel care contine C si H2.Primii compusi ai C au fost identificati in materia vie la inceputul sec 19. La temperaturi normale C are o radioactivitate scazuta. La Temperaturi ridicate reactioneaza cu aproape toate metalele pentru a forma carburi, iar cu oxigenul formeaza monoxidul de carbon si dioxidul de carbon. De asemenea carbonul formeaza compusi cu multe elemente nemetalice desi unele ca si C tetraclorid trebuie format indirect.
Se gaseste: C nu este un element raspandit in natura desi este intr-un procent de 0,025% din atmosfera Pamantului. Se gaseste cel mai des sub forma de carbonat. Co2 este un compus important al atmosferei si este principala sursa de carbon incorporat in materia vie . Plantele folosind fotosinteza transforma Co2 in compusi organici de carbon care este consumat de alte organisme.
C amorfiu se gaseste in grade variabile de puritate in carbuni , cox.
In 1985 oameni de stiinta au evaporat granit pentru a forma o molecula de carbon stabil format din 60 de molecule de C avand forma unei sfere. Molecula a fost numita buckminsterfullerene.
Aplicatii stintifice: Cle mai comun izotop al C este carbon-12 ; in 1961 acest izotop a fost ales pentru a inlocui izotopul oxigenului16 ca standard al greutatii atomice, si a fost data greutatea atomica 12.
Izotopul C-13 si 4 sunt folosite extensiv ca urme in cercetarile biochimice. C14 este asemenea folosit in tehnica numita datarea cu carbon radioactiv care permite gasirea varstei fosilelor si altor materi organice. C 14 este produs in continuu in atmosfera de razele cosmice si se afla in orice materie vie.Cum carbonul 14 se descompune cu jumatate de viata de 5760 de ani.

Cele trei forme de existenta ale carbonului
l
Diamant Grafit Fulerena(Articol-Click pe imagine)

Inapoi la cuprins


Petrolul

In limba latina, echivalentul pentru petrol- ''Petrolum'' semnifica ulei de piatra; nafta (In greaca- ''naphtha''); titei- substanta minerala lichida lichida sau vascoasa, combustibila, constituita dintr-un amestec de hidrocarburi solide, lichide sau gazoase din clasa metonica (parafinica), naftenica si aromatica cu un mic adaos de alti compusi organici:

· de sulf (0,1 - 6%)

· de oxigen (pana la 5 %), azot s.a.

In medie petrolul contine 85% C, 12-14% H, restul revine N, O, S, V, Co, Cu, P, K, I, Fe s.a. Petrolul este uleios, florescent, de culoare bruna Inchisa sau neagra cu nuante verzui sau galben verzui. Exista si petrol galben- deschis, straveziu, petrol ''alb'' ce se gaseste In Baku si Pensylvania. Petrolul cu apa formeaza emulsii stabile. Dupa densitate se deosebesc:

· Petr. usoare (densitatea 730-900 kg/m*3*);

· Petr. grele (densitatea 900-1040 kg/m *3*).

Puterea calorica a petrolului este Intre 10000 si 11000 cal./kg. In functie de hidrocarburile predominante (peste 50%) se deosebesc:

· Petrol metanic (parafinic);

· Petrol naftenic (cicloparafinic);

· Petrol aromatic.

Exista si petrol mixt, de exemplu petrol nafteno- metanic (25% hidrocarburi naftenice si peste 50% metanice).

In natura petrolul se acumuleaza In roci poroase strabatute de pisuri, numite roci- colectoare sau roci- magazii. Acestea pot fi gresii, nisipuri, calcare, dolomite, s.a. De obicei In rocile- magazii petrolull se gaseste In asociatie cu cu gazele naturale. Geneza petrolului nu este definitiv stabilita. Exista doua teorii: organica si anorganica.

Pe fundul marilor se amesteca si putrezesc organizme animale si ramasite vegetale, In a caror structura intra carbonul si hidrogenul: diatomee, protozoare, radiolari, alge unicelulare, saprofite, plancton etc.Ferite de contactul cu aerul, sub straturi de sedimente nisipoase, materiile organice se acumuleaza, se Incing si se descompun. Datorita microbilor anaerobi, ele fermenteaza si se transforma Incet, dand nastere unor mase vascose sau gazoase de hidrocarburi, pe care le numim cu un singur cuvant- petrol. Atat petrolul cat si gazele de sonda, care se formeaza In pungile ascunse sau deasupra vechilor depozite marine, au rezultat printr-un proces de bituminizare a materiei organice, care a format depozite numite sapropel (amestec de hidrocarburi solide, lichide, gazoase) sub actiunea unor bacterii ca Bacterium aliphaticum si Methanomas methanica. Hidrocarburile solide sau vascose (bitumen, asfalt) s-au format din petrol, care si-a pierdut hidrocarburile gazoase. Lor li se adauga sisturile bituminoase, care sunt argile sau marne bogate, Imbinate de materie organica. Acestea din urma reprezinta o importanta rezerva strategica de energie a industriei. Prin urmare, conform primei teorii, petrolul se formeaza din substanta organica dispersata In rocile sedimentare depuse pe fundul bazinelor acvatice (mari, oceane, lacuri, lagune) In conditii anaerobe. Astfel de roci se numesc roci- mama. La cufundarea rocilor- mama In interiorul scoartei terestre la adancimi de peste 1 km, In urma actiunii proceselor tectonice se creeaza anumite conditii termodinamice, datorita carora, din substantele organice incluse In aceste roci se degaja hidrocarburile lichide si componenti gazosi (CO*2* si NH*4*). In urma compactizarii rocilor- mama, hidrocarburile si componentii gazosi migreaza In stratele de roci poroase (rezervoare naturale), acumulandu-se In asa- numitele ''captoare''.

Una din teoriile anorganice presupun formarea petrolului din capiturile magnatice din adancul pamantului, de unde acestea patrund In scoarta terestra si la suprafata ei prin rupturile tectonice de adancime.

Petrolul constitue sursa principala de combustibili lichizi, precum si de materie prima pentru industria chimica, servind la prelucrarea celor mai diverse produse (cauciuc, solventi, explozibili, detergenti etc).

Cercetarile de specialitate au stabilit ca petrolul- supranumit In mod justificat si ''aurul negru'', pentru calitatile si avantajele pe care le ofera- s-a impus printr-o continua si remarcabila diversificare a utilizarii lui In cursul istoriei, fiind prezent ''pretutindeni, universal si multiplu dintotdeauna, etern si misterios''. In ultimul secol acesta a devenit un produs extrem de cautat, absolut necesar desfasurarii vietii economice moderne, un factor important al politicii internationale si indispensabil In vreme de razboi, provocand dese si aprinse conflicte diplomatice si economice, batalii ''reci'' sau ''calde'', tensiuni si suspiciuni Intre state si natiuni. La sfarsitul sec. al XIX- lea, Inceputul sec. al XX- lea s-a trecut pentru prima data la utilizarea derivatelor obtinute din extragerea ''aurului negru'' drept combustibil. In a doua jumatate a veacului trecut, singur lampanul- produs obtinut din distilarea petrolului sau titeiului- era solicitat cel mai adesea pe piata, el servind prin excelenta la iluminat. Celelalte subproduse petroliere mult folosite si cerute astazi (pacura sau mazutul, esenta sau benzina, uleiurile minerale, parafina s.a) erau prea putin cunoscute ori nu-si gasisera o Intrebuintare larga. Interesul pentru petrol a crescut brusc o data cu inventarea motorului cu combustie interna In ultimul deceniu al secolului trecut. Dupa cum se stie, In anul 1897, Diesel a brevetat motorul, ce-i poarta numele, functionand exclusiv pe baza de pacura si care a capatat curand o larga utilizare In industrie, cai ferate, marina comerciala si militara etc.
Carbunele, combustibil solid care In a doua jumatate a secolului al XX- lea a contribuit substantial la prosperarea economica a Marii Britanii, Germaniei si a S.U.A., a Inceput sa fie concurat serios de catre combustibilul lichid- adica de petrol- a fost de- a dreptul spectaculoasa. Astfel este de ajuns sa amintim ca deja In anul 1930 peste 26% din energia mondiala era furnizata de petrol, In vreme ce astazi proportia respectiva s-a dublat. Aceasta ascensiune rapida s-a datorat indiscutabil avantajelor multiple pe care le-a prezentat din primul moment petrolul, fata de carbune, ca producator de energie:

· randamentul superior (1 kg titei = 1,7 kg carbune);

· extractia mai usoara;

· lesne de transportat (prin pipe-lines-uri) si In scurt timp, cu minim de pierderi;

· transport pe mare In conditii mai avantajoase (Incarcare, securitate, volum etc.);

· prin calitatile lor, produseler petroliere asigura vaselor comerciale sau de razboi o raza de actiune superioara si o mare mobilitate.

Larga utilizare pe care a capatat-o petrolul a avut drept rezultat cresterea rapida a cererii mondiale de combustibil lichid. Acest lucru a determinat, la randul sau, sporirea In adevarate salturi a productiei de titei, care a devenit un produs extrem deapreciat si de cautat, mai ales datorita repartitiei lui inegale pe glob. Astfel, In timp ce Intre 1857 si 1900 productia mondiala anuala de titei a urcat de la 275 tone la 22,3 milioane tone, ea atinsese deja 104,9 milioane tone, pentru ca In anul 1927 sa se cifreze la 172,8 milioane tone. Sporul Inregistrat fata de 1900 reprezenta, asadar, 500% In 1921 si circa 1000% In 1927.

Combustibilul lichid a fost produsul care a favorizat (prin reunirea unor mari capitaluri necesare cercetarii si extragerii lui, prin constituirea unor puternice Intreprinderi, dezvoltate vertical si orizontal, pentru prelucrarea, desfacerea si transportul lui etc.) Inchegarea unor puternice organizatii capitaliste. Astfel, primul trust capitalist - Standard Oil Co.- a fost fondat tocmai In domeniul industriei petroliere de John Rockefeller In 1882.

In decursul catorva decenii petrolul s-a transformat Intr-unul din elementele fundamentale ale vietii economice moderne. El a devenit- dupa expresia fericita a lui Anton Zischka- ''sangele economiei''. Forarea primului put de catre ''colonelul'' nord- american Edwin L. Drake a avut loc In 1859. Deci, petrolul nu numai ca a fost factorul decisiv In prosperarea industriei, oferind numeroase facilitati si avantaje, ci a si reprezentat un element important In viata internationala.


Benzenul

Benzenul este cel mai simplu si totodata cel mai important reprezentant al hidrocarburilor aromatice, o grupa de substante care se deosebesc in multe privinte de cele studiate pana acum. Proprietatile hidrocarburilor aromatice precum si influentele pe care le exercita resturile acestor hidrocarburi asupra celorlalte grupari din moleculele in care sunt prezente, au un caracter specific. Acesta consta in mare parte dintr-o imbinare a unor insusiri proprii substantelor nesaturate, cu insusiri racteristice compusilor saturati. Din aceasta imbinare rezulta si o serie de proprietati cu totul noi. Toate acestea fac sa existe si astazi tratate in care chimia organica este impartita in studiul a doua serii: seria alifatica cuprinzand alcanii, alchenele, acetilenele si derivatii acestora, si seria aromatica, in care se includ hidrocarburile aromatice si substantele care deriva de la acestea.

Molecula benzenului este alcatuita din 6 atomi de carbon si 6 atomi de hidrogen, dupa cum reiese din formula sa moleculara. Toate datele de care dispune stiinta dovedesc echivalenta perfecta a celor 6 atomi de carbon precum si a celor 6 atomi de hidrogen, avand astfel o structura ciclica, de asemenea intreaga structura este plana. Intrucat stabilitatea moleculei de benzen exclude posibilitatea ca acesta sa reprezinte un compus de tipul radicalilor liberi, cu 6 electroni desperecheati, solutia cea mai naturala a problemei ar parea sa fie dupa regulile folosite de noi pana acum, utilizarea celor 6 electroni pentru a forma 3 perechi de electroni. Aceasta solutie a fost propusa acum 100 de ani de catre August Kekule, caruia I se datoreaza de altfel si atribuirea unei structuri ciclice pentru molecula de benzen. Formula lui Kekule foarte larg utilizata si astazi datorita faptului ca reda corect multe din caracteristicile moleculei de benzen, presupune existenta a 3 duble legaturisi a 3 simple legaturi asezate simetric in molecula benzenului. Toti atomii de carbon sunt identici intre ei, iar conjugarea are loc intr-un sistem ciclic inchis. In consecinta, nimic nu stanjeneste egalizarea deplina a legaturilor simple si duble din molecula benzenului deci C–C este echivalent cu C=C. Astfel in cazul benzenului se ajunge la un sistem de electroni ð extins asupra integii molecule, trasatura fundamentala a structurii combinatilor numite aromatice si careia i se datoreaza toate proprietatile cu adevarat specifice acestei clase de compusi organici.

Doi atomi de carbon vecini se gasesc la o departare de 1,39?, fata de 1,54? cat masoara legatura simpla si 1,33? cat are legatura dubla. Calculele arata ca o lungime de 1,39? corespunde unei legaturi exact "jumatate simpla – jumatate dubla". Intregul ansamblu de 6 atomi de carbon si 6 atomi de hidrogen asezati in colturile unui hexagon regulat, toti in acelasi plan, formeaza ceea ce se numeste nucleu benzenic.

Starea de echilibru stabil, saraca in energie, datorita aromaticitatii, face ca molecula benzenului desi contine elctroni ð, sa nu aiba reactivitatea caracteristica alchenelor. Neavand duble legaturi localizate, iar sistemul conjugat neavand capete, benzenul nu va avea tendinta de a da nici adtitii 1,2 (la duble legaturi ca alchenele) nici adtii 1,4, 1,6, etc. (ca butadiena). Desigur pentru chimia organica moderna aproape nimic nu este imposibil si s-au gasit mijloace de a forta molecula de benzen sa dea unele reactii de aditie dar aceasta se realizeaza impotriva tendintelor naturale ale moleculei.

In locul reactiilor de aditie, reactiile caracteristice pentru comportarea chimica a benzenului si a hidrocarburilor aromatice in general sunt reactiile de substitutie. Din acest punct de vedere, benzenul este mai apropiat de compusii saturati decat de alchene. Existenta electronilor ð in molecula isi spune insa si aici cuvantul astfel ca legaturile C – H se rup mai usor decat la compusii saturati, iar aceasta rupere are loc mai ales in conditii heterolitice.

Caracterul aromatic reprezinta o consecinta a existentei unui sistem de electroni ð delocalizati, care interactioneaza intre ei intr-o zona extinsa asupra intregii molecule, si nu limitata la spatiul dintre doi atomi legati printr-o covalenta multipla. Sistemul de electroni ð aromatic cere o molecula plana si cu structura ciclica. Denumirea de substante aromatice are numai un caracter istoric si poate sa nu aiba nimic in comun cu mirosul acestor substante.

La benzen prin unirea zonelor ocupate de electronii ð se formeaza doua inele asezate de o parte si de alta a planului hexagonului regulat format de legaturile ó. Prin aceste inele electronii se pot misca in cerc dar deoarece electroni in miscare inseamna curent electric rezulta ca in molecula de benzen (si a altor compusi aromatici) se formeaza adevarate bobine de inductie, curentii circulari producand ca in orice bobina campuri magnetice. Aceste campuri magnetice vor influenta puternic orientarea micilor magneti pe care ii formeaza, dupa cum stim, nucleele de hidrogen (protonii). Astfel in spectrele de rezonanta magnetica nucleara care studiaza tocmai deosebirile de stare magnetica a diferitilor protoni din molecula, atomii de hidrogen legati direct de nuclee aromatice, dau semnale situate in cu totul alte regiuni ale spectrului decat cei din gruparile metil, etil, etc.

Benzenul exista in cantitati reduse in stare naturala in unele petroluri. In general acestea nu constituie o sursa rentabila pentru obtinerea benzenului. Exista numeroase cai de sinteza a benzenului, fie plecand de la produsi de substitutie a ai acestuia si indepartand substituentii (respectiv inlocuindu-i cu atomi de hidrogen), fie realizand chiar inchiderea ciclului. Prima varianta nu are decat importanta stintifica fiind utilizata mai ales in trecut, cand nu existau metode moderne de analiza, drept dovada a prezentei nucleului benzenic intr-o anumita molecula. In schimb cea de-a doua varianta, inchiderea ciclului, are insemnatate practica pentru prepararea benzenului.

Benzenul este un lichid incolor, foarte mobil, avand un miros puternic si caracteristic. Benzenul se solidifica la +6°C, ceea ce produce unele limitari in utilizarea lui ca solvent si cere ca recipientele in care este pastrat sa fie prevazute cu instalatii de dezghetare in timpul iernii. Punctul de fierbere al benzenului este relativ coborat (+80°C) astfel ca el se evapora usor, fapt de care trebuie tinut seama, deoarece vaporii benzenului sunt toxici si inflamabili. Benzenul este un solvent excelent foarte des utilizat in industria chimica; la aceasta contribuie mult si faptul ca fiind destul de inert chimic, nu deranjeaza mersul reactiilor. Chiar si unii polimeri sunt solubili in benzen: cauciucul nevulcanizat dizolvat in benzen alcatuieste cunoscuta solutie utilizata la lipirea articolelor de cauciuc. Benzenul este mai putin dens decat apa (densitate 0,9). Fiind in acelasi timp nemiscibil cu apa (doua lichide care nu se solva unul in altul) benzenul formeaza un strat deasupra apei. Aceasta insusire este foarte pretioasa pentru practica chimiei organice, deoarece ofera posibilitatea efectuarii operatiei de extractie cu benzen.


Suflatorul Oxiacetilenic

 

 

Poluarea
Poluarea cu hidrocarburi este la ora actuala una dintre cele mai grave probleme de mediu ale secolului in care traim si totodata o amenintare asupra viitorului planetei noastre.


Poluare cu petrol


Instalatie de epurare a areului cu continut de hidrocarburi

Domeniu de aplicare:
Epurarea aerului cu continut de hidrocarburi cu componente volatile.

Descriere:
Instalatia permite epurarea gazelor cu un continut complex de componente organice cu volatilitati foarte diferite. Prin constructie, filtrul realizeaza prozejarea modulului final de filtrare fina ,marind astfel ciclul de viata al instalatiei. Solutia tehnica propusa pentru epurarea aerului cu continut de hidrocarburi cu componente volatile, combina patru module de filtrare, astfel:
- un modul de filtrare grosiera (A) retine componentele greu volatile;
- un modul de racire (B) in care are loc condensarea vaporilor de hidrocarburi;
- un modulul de colectare (C) in care a colecteaza condensul;
- un modul de filtrare fina (D), unde are loc atat o filtrare fina cat si retinerea eventualilor vapori necondensati. Modulul de racire (B) este prevazut cu o baterie de racire (4) montata in interiorul unui material de umplere (6). Modulul de colectare (C) este dotat cu sicane de retinere (9) sustinute de un pod de fonta (10) si cu o cuva de recuperare pozitionata la partea inferioara (11).


Modulul de filtrare fina (D) este prevazut cu casete filtrante (13), (14) confectionate din panza metalica si cu o caseta filtranta (15), ce contine un material adsorbant de tipul carbunelui activ.

Avantaje:

eficienta reducerii poluarii 90-95%;
investitii reduse;
operare usoara;
dimensiuni de gabarit reduse prin combinarea celor patru module de filtrare;
consum energetic redus;
materiale accesibile, ieftine.